podilato1Τα παιδιά το χρησιμοποιούν ως παιχνίδι, ενώ οι μεγαλύτεροι ως μέσο μεταφοράς και ψυχαγωγίας. Το ποδήλατο όμως είναι και ένας εξαιρετικός τρόπος άθλησης.
H ποδηλασία θεωρείται ένα από τα πιο εύκολα αθλήματα στο οποίο μπορούν να επιδοθούν μικροί (τα παιδιά μπορούν να ξεκινήσουν να ασχολούνται από την ηλικία των 5-6 ετών) και μεγάλοι, ενώ είναι σχεδόν ανέξοδο, αφού ουσιαστικά το μοναδικό κόστος είναι η αγορά του.
Μπορείτε να κάνετε ποδήλατο στο πιο κοντινό σας πάρκο, να το παίρνετε μαζί σας στις διακοπές, ενώ αν είστε φανατικοί οπαδοί του μπορείτε να συμμετέχετε σε ποδηλατικές εκδρομές που διοργανώνουν διάφοροι σύλλογοι και αθλητικά κέντρα.
Η γυμναστική  σε δύο τροχούς φαίνεται να «κρύβει» μια πλειάδα από οφέλη ενώ σε αντίθεση με άλλες αθλητικές δραστηριότητες απευθύνεται σε όλους τους τύπους των ανθρώπων ανεξαρτήτου βάρους και μυοσκελετικών προβλημάτων, αφού στο ποδήλατο το βάρος μεταφέρεται. Ας δούμε λοιπόν τις ευεργετικές συνέπειες της ποδηλασίας στον οργανισμό.

Αντοχή: Η ποδηλασία είναι ιδιαίτερα καλή αεροβική άσκηση, καθώς η καταπόνηση του σώματος είναι λιγότερη σε σχέση με άλλα αθλήματα αντοχής. Η βελτιωμένη αντοχή μειώνει την αίσθηση κόπωσης και ενισχύει την αίσθηση της ευημερίας.
Επίσης με την ποδηλασία φροντίζουμε για τη σωστή θέση και την προστασία της σπονδυλικής στήλης αφού με το ποδήλατο δεν έχουμε κραδασμούς που έχουν άλλα αθλήματα όπως π.χ. το τρέξιμο.
podilato4
Απώλεια Βάρους: Η ποδηλασία γυμνάζει ολόκληρο το σώμα αφού συσφίγγει όλους τους μυς, ενώ συμβάλλει και στην απώλεια των περιττών κιλών. Το 70% του βάρους μεταφέρεται στη σέλα, έτσι ακόμη και άνθρωποι με περιορισμένη ευκινησία, λόγω μεγάλου βάρους, μπορούν να εξασκηθούν για να βελτιώσουν την φυσική τους κατάσταση και να διεγείρουν το μεταβολισμό τους. Με την ποδηλασία γίνονται καλύτερες καύσεις, τα επίπεδα της χοληστερίνης και του σακχάρου στο αίμα μειώνονται, αυξάνει ο μυϊκός όγκος και έτσι μειώνεται το σωματικό βάρος. Ενισχύεται το ανοσολογικό σύστημα μας, η άμυνα δηλαδή του οργανισμού, και γινόμαστε λιγότερο επιρρεπείς σε λοιμώξεις και ασθένειες.
podilato9
Καρδιοαναπνευστικό Σύστημα: Η καρδία λειτουργεί πιο οικονομικά με λιγότερους κτύπους και μικρότερες αντιστάσεις. Το κυκλοφορικό σύστημα βελτιώνει την λειτουργία του, τα αγγεία παραμένουν ελαστικά και υγιή. Βελτιώνεται η αναπνευστική λειτουργία, οι ιστοί λαμβάνουν αρκετό οξυγόνο και ο οργανισμός δουλεύει πιο εργονομικά.

Ψυχική υγεία: Η ποδηλασία προσφέρει ενεργητικότητα, καλή διάθεση και διαύγεια, χάρη στη χαλαρωτική επίδραση λόγω της ομοιόμορφης, κυκλικής κίνησης που σταθεροποιεί τις σωματικές και συναισθηματικές λειτουργίες του οργανισμού. Αυτό εξουδετερώνει το άγχος, την κατάθλιψη και άλλα ψυχολογικά προβλήματα. Η άσκηση βοηθάει επίσης την ορμονική ισορροπία.

Οικολογία: Ιδιαίτερη έμφαση θα ήθελα να δώσω στην οικολογική σημασία της χρήσης του ποδηλάτου. Ζούμε σε μια εποχή έντονης μόλυνσης του περιβάλλοντος, όπου ο καθένας μας θα πρέπει με τον τρόπο του και τις δυνατότητες του να προστατεύσει το οικοσύστημά μας. Ο ποδηλάτης αποφεύγοντας το αυτοκίνητο συμβάλλει στη μείωση της ρύπανσης και ταυτόχρονα δίνει το καλό παράδειγμα στους συμπολίτες μας για ένα καθαρό και υγιεινό περιβάλλον.
Τέλος με την ποδηλασία αποκτάτε καλή αίσθηση του χώρου αλλά και της ισορροπίας και μπορείτε να μετακινείστε δωρεάν,  αφού το φυσικό καύσιμο του ποδηλάτου είναι οι συνήθεις περιττές θερμίδες που έχουμε καταναλώσει.
Θα ήταν όμως κρίμα προσπαθώντας να επωφεληθούμε από όλα αυτά τα οφέλη της ποδηλασίας, να φτάσουμε στο αντίθετο άκρο και να ”προσγειωθούμε” σε κάποιο νοσοκομείο.

Η βασική αρχή αποφυγής τραυματισμών στηρίζεται πάντα στην πρόληψη. Ας ακολουθήσουμε κάποιους βασικούς κανόνες για να έχουμε το κεφάλι μας ήσυχο:
1. Το κράνος του ποδηλάτη είναι απαραίτητο. Όπως ο οδηγός αυτοκινήτου φέρει ζώνη, έτσι και ο ποδηλάτης οφείλει να φοράει κράνος. Στατιστικές μελέτες έχουν δείξει ότι η χρήση κράνους μπορεί να μειώσει σοβαρό και μοιραίο τραυματισμό κατά 40  80%. Είναι κρίμα λοιπόν να κυκλοφορούμε χωρίς κράνος, τη στιγμή που τα κράνη ποδηλάτη είναι ελαφριά και άνετα
2. Τόσο ο ποδηλάτης όσο και το ποδήλατο πρέπει να είναι σε καλή κατάσταση. Αυτό σημαίνει πώς ο ποδηλάτης πρέπει να είναι υγιής, να μην είναι κουρασμένος και φυσικά να μην είναι κάτω από επήρεια αλκοόλ. Το ποδήλατο θα πρέπει να κάνει τακτικούς ελέγχους σε κατάλληλα καταστήματα ποδηλάτων.
3. Ο ποδηλάτης οφείλει να είναι ορατός. Αυτό σημαίνει απαραιτήτως φώτα το βράδυ και ανακλαστικό γιλέκο ή ανακλαστικά στοιχεία στο ποδήλατο.
4. Τήρηση των κανόνων οδικής κυκλοφορίας. Επειδή είμαι με ποδήλατο δεν σημαίνει πως πάω όπου θέλω και όποτε θέλω (φυσικά εννοώ όταν κινούμαι στην πόλη).
5. Ιδιαίτερη προσοχή στις διασταυρώσεις με δρόμους. Ακόμα και εάν έχουμε προτεραιότητα χρειάζεται μεγάλη προσοχή, γιατί δυστυχώς ακόμα η οδική συμπεριφορά των Ι.Χ. δεν είναι η πλέον φιλική ως προς τους αναβάτες ποδηλάτων.

Καλές πεταλιές!

 

Φελέκης Κων/νος
Ιατρός Βιοπαθολόγος
Ιατρικό Διαγνωστικό Κέντρο ΒΙΟΤΥΠΟΣ